Zijn de wonderen de wereld uit?

In de evangeliën staan allerlei wonderen die Jezus heeft gedaan. Hij genas zieken, liet mensen opstaan uit de dood en veranderde water in wijn. Dit zijn voor veel mensen bekende verhalen. De mensen die de wonderen van Jezus mee maakten, waren niet alleen mensen die in Hem geloofden. Er waren ook mensen die de wonderen alleen vermakelijk vonden, of  sommige mensen zeiden dat Hij dit kon doen met behulp van de satan. Deze beide groepen bleven in ongeloof omdat ze Jezus niet zagen als de Messias. De mensen konden weten dat Jezus hun Verlosser was, omdat dit was voorspelt in de geschriften die bij hen bekend waren. Ook in die geschriften stonden wonderen vermeld, door God de Vader gedaan. Denk maar aan de plagen die er in Egypte waren.

 

Jezus gaf zijn discipelen ook de opdracht om wonderen te doen. In Mattheüs 10:1 geeft Hij aan hen de macht om zieken te genezen. Eerst alleen onder het volk Israël, maar later ook over de rest van de wereld. Meerdere genezingen van de apostelen zijn  te lezen in het Nieuwe Testament vanaf het Bijbelboek Handelingen.

Stopt dit op de laatste bladzijde van de Bijbel? Zeker niet. Het is één van de gaven van de Heilige Geest. Nog steeds gebeuren er wonderlijke dingen op aarde. Mensen die genezen worden waar de medici niet meer in geloofden, of mensen die gered worden bij een orkaan of aardbeving.

In Marcus 16:17-18 worden gelovige mensen opgeroepen om te genezen. Vaak werd/ wordt er eerst een gebed uitgesproken voor de zieke, dit gebeurt in verschillende vormen. Jacobus roept op om de zieke te zalven met olie. (Jacobus 5:14-15) Olie stond voor genezing, het verzachte de pijn. Daarnaast zijn er soms ook nog andere rituelen,  maar hier spreekt de Bijbel verder niet over. De zieke hoeft niet een gelovig iemand te zijn. Wel wordt er geadviseerd om de genezing te laten vaststellen door een medicus, zodat je bewijs hebt dat je daadwerkelijk bent genezen. 

Zoals eerder gemeld waren in de tijd van Jezus en de apostelen mensen die niet geloofden genezing ontvingen met de kracht van God. Ook nu is dit het geval. Men gelooft nog wel in een wonder maar dat dit is gebeurd door de kracht en kende van de mens zelf. 

 

Wel lijkt het er op dat de wonderen van nu,  van andere aard zijn dan die uit de tijd van de Bijbel. De meeste wonderen uit die tijd gebeurden meer in het kader om het bestaan van God te laten zien, om het geloof bij de mensen te laten ontstaan en/of te laten groeien.

Wij hebben nu de Bijbel waarmee we Gods macht kunnen aantonen.

Je mag en kunt bidden om een wonder. Zoals in het vorige artikel stond, mag je overal om bidden,  maar ‘Zijn wil zal geschieden’. (Mat. 6:10)