1. Wie is God (voor mij)?

Zoals de titel van dit hoofdstuk suggereert, bestaat de titel uit twee vragen in één zin.

Wie is God? En Wat kan Hij doen in mijn leven?

Misschien is dit wel één van de lastigste hoofdstukken om uit te leggen.

 

God is een wezen die bestaat uit drieën. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. Drie wezens maar toch één. Dit noemen we de drie-eenheid. (In het Latijn trinitas.) Het woord zelf is niet te vinden in de Bijbel.

In de loop der eeuwen zijn er heel veel boeken over geschreven en er zijn verschillende gedachten over ontstaan. Ook zijn er allerlei vergelijkingen gebruikt om inzichtelijk te krijgen wat deze drie-eenheid nu eigenlijk is. Dit is misschien wel een hele sterke, de Nederlandse vlag. De Nederlandse vlag heeft drie banen. Het zijn drie verschillende kleuren maar het blijft één vlag. Elke baan heeft haar eigen betekenis. (rood = de bevolking, wit = de kerk, blauw = de adel) Rood, wit, blauw, -> Vader, Zoon, Heilige Geest. Vlag -> God.

 

In het Oude Testament wordt er een mannelijke meervoudsvorm gebruikt als men meerdere goden wil aanduiden, Het Hebreeuwse woord Elohim. Het enkelvoudige woord is Eloah, wat betekent Machtige. Elohim kun je vertalen als de Almachtige. Elohim werd ook wel voor afgoden gebruikt,  maar in de Bijbel wordt  het gebruikt voor God (JHWH).

Vaak wordt in de Bijbel met God, God de Vader bedoelt. Dit zie je ook terug in 2 Korinthiërs 13:13 “De genade van de Heer Jezus Christus, de liefde van God en de eenheid met de heilige Geest zijn met u allen.” In deze tekst wordt de drie-eenheid in één keer genoemd. Ook in Efeziërs 1:3-14 wordt over de Vader, de Zoon en de Heilige Geest gesproken. Paulus schrijft het wel op een bepaalde manier op, dat het misschien moeilijk te begrijpen is. Mattheüs 28:19 is een stuk makkelijker te begrijpen. Daar krijgen de discipelen de opdracht mensen te dopen met de drie-eenheid.

 

Om duidelijk te krijgen wat God kan doen in je leven, is het van belang om te weten welke functies de drie-eenheid afzonderlijk heeft. In andere artikelen wordt hier dieper op ingegaan.

  • God de Vader is het hoofd van de drie-eenheid. Hij stuurt de Zoon en de Heilige Geest aan. Hij is ook de Vader en Schepper van alles. Hij regeert alles. Niets ontgaat Hem.
  • God de Zoon is de Advocaat van ons. Alles waarover we bidden gaat via Hem naar de Vader. Na dit leven zal Hij als Advocaat voor ons pleiten, daarna bepaald God de Vader of we in de hemel kunnen komen. God de Zoon kwam als een mens op aarde, dat was Jezus, de Verlosser.
  • God de Heilige Geest komt in je wonen als je het geloof aanneemt als de W Hij zal je leiden in je leven. Hij laat je zien wat de ware leer is.

Misschien zie je nu dat ze alle drie een aparte functie hebben maar niet zonder elkaar kunnen.

 

Er is nog veel meer te schrijven over de drie-eenheid. Maar om verwarring te voorkomen, lijkt me dit voor nu genoeg.