Het levensgevecht.

Vanaf de eerste dag dat de satan tegenstander is geworden van God, probeert hij alles te verzieken wat God als plan heeft.

Het ontstaan daarvan wordt beschreven in de Bijbel. Kort samengevat wil satan gelijk zijn aan God. Hij kreeg hierover ruzie in de hemel. Aangezien niemand gelijk kan zijn aan God, is dit een onmogelijke vraag van de satan. Hij werd uit de hemel gegooid, maar hij nam ook 1/3 van de engelen mee. Deze groep zijn nu zijn helpers. 

Satan was een aartsengel. Een engel die leiding had over een groep engelen. Je kunt alle engelen bij elkaar zien als leger, er zijn verschillende rangen en functies.

Doordat God satan uit de hemel gezet heeft,  zal de satan alles in het werk zetten om God te dwarsbomen. Alles wat God geschapen heeft zal dit merken. Ook de kroon van Gods schepping (de mens) zal satan niet met rust laten. (O.a. Jesaja 14:12-17)

 

Eigenlijk kan je wel stellen dat al het negatieve op aarde bij satan vandaan komt. Soms met toestemming van God,  maar dan heeft God een reden die wij vaak niet kunnen begrijpen.

 

Het is en blijft een levensgevecht,  want de satan accepteert het heus niet als er iemand voor God kiest. Dan  is er weer één die tegen satan is. Satan zal je verleiden dingen te doen die tegen God ingaan. (2 Korintiërs 11:3) Vaak is dit duidelijk te merken,  maar soms gaat hij op een hele slimme manier te werk. 

Satan speelt in op je gevoelens en emoties. In de hoop dat je hem gelijk geeft en dat je het geloof in God vaarwel zegt en God de rug toe keert. Wat een plezier zal de satan dan hebben. 

 

In Efeziërs 6:11-17 wordt uitgelegd naar aanleiding van een Romeinse soldaat hoe je je kunt wapenen tegen de listen van de satan. Paulus gebruikt dit beeld omdat Efeze, maar eigenlijk het hele gebied waar Paulus kwam, bezet was door de Romeinen. Overal zag je Romeinse soldaten. Voor de Efeziërs dus een herkenbaar beeld.

In vers 14 zegt hij dat je de riem van de waarheid en een harnas van de gerechtigheid moet dragen. De waarheid is voor satan een gruwel. Vers gaat over wat je aan je voeten moet hebben, het evangelie van de vrede. Dat is het tegenovergestelde van wat satan wil. Het schild, wat staat voor de persoonlijke verbondenheid met God, helpt je bij de aanvallen van de satan volgens vers 16. Hier zal satan veel op aanvallen omdat juist door die verbondenheid satan geen ingang kan vinden. Ook de helm beschermt je, de helm staat als symbool voor de verlossing. Met deze verlossing zal je uiteindelijk bij God komen en niet bij satan. Dit zal satan altijd proberen tegen te gaan. Het zwaard is Gods woord die jou inspireert door de Heilige Geest. (17) Zolang wij dit zwaard blijven hanteren, zal de satan je niet kunnen raken.

Zoals je ziet kan je je zo verweren tegen de aanvallen van de satan.

Bidden is misschien wel het krachtigste wapen. Zo kan je God vragen of Hij je wilt dragen, helpen  en beschermen tijdens de verleidingen, want ondanks de complete bewapening zal satan blijven proberen je aan te vallen.

 

Het volgende gebed zou je hiervoor kunnen bidden: