Om deze dag te kunnen begrijpen, is het goed om het eerst over de dag er voor te hebben. Deze dag wordt wel witte donderdag genoemd.

 

In Lucas 22:1 lezen we dat het de dag is dat het Pascha gevierd zou worden. Een feestdag die terug wijst naar de gebeurtenis dat het volk Israël vertrekt uit Egypte om naar het beloofde land te gaan. Jezus houdt deze maaltijd met de discipelen. Judas Iskariot verlaat hen om met de overpriesters en bevelhebbers van de tempel te overleggen hoe hij Jezus aan hen kan uitleveren. Voor 30 zilverlingen zou Judas Jezus aan hen overleveren.

Jezus stuurt Johannes en Petrus er op uit om een zaal te regelen. Tijdens de maaltijd vertelt Hij dat Hij verraden zou worden. De discipelen raken in verwarring en door het praten hierover ontstaat onenigheid.

In vers 34 profeteert Jezus over Petrus, nog voor de haan kraait zal Petrus Jezus 3 keer verloochenen.  (o.a. vers 57) 

Vanaf vers 39 is Jezus met Zijn discipelen op de Olijfberg. Hij bidt tot Zijn hemelse Vader met de vraag of Hij het lijden bij hem wil wegnemen. De discipelen vielen in slaap. “Hoe [kunt] u slapen! Sta op, en bid dat u niet in verzoeking komt.” (Vers 46)

Het vervolg van dit hoofdstuk gaat over de gevangenneming. Jezus wordt door middel van een kus verraden door Judas. Petrus wil Jezus nog verdedigen en snijd met een zwaard het oor van de dienaar van de hogepriester af. De genezing van deze dienaar, is het laatste wonder van Jezus.

Ze brengen Jezus naar het huis van de hogepriester. Petrus volgt Hem op afstand.  Dan volgt de verloochening van Jezus door Petrus. In drie verschillende situaties ontkent hij Jezus te kennen en Hem te volgen.

Jezus wordt vernedert door diegene die Hem gevangen houden tot de volgende morgen. Jezus wordt dan gebracht naar de vergadering van de raad van oudsten. Er volgt een gesprek waarin de oudsten volgens hun het bewijs te horen krijgen om Jezus te kunnen doden, vers 70.

In de hoofdstuk erna lees je in het eerste gedeelte het gerechtelijke proces van Jezus.

(1-15) Zowel Pilatus als Herodes zien geen reden om Jezus een straf te geven maar omdat het volk dit wil, geeft Pilatus het volk hun zin. Hij probeert het nog om Hem vrij te krijgen om het volk te laten kiezen tussen een moordenaar (Barabbas) en Jezus voor een invrijheidstelling, maar het volk kiest niet voor Jezus. Ze willen dat Hij gekruisigd wordt.

 

Ondanks dat het lijden van Jezus eigenlijk Zijn hele leven lang al aanwezig was, staan we op Goede vrijdag meer stil bij het lijden wat begint bij Lucas 23:26.

Lucas meldt hier verder niets over maar in andere evangeliën lezen we dat Jezus ook nog gegeseld wordt. Alles bij elkaar opgeteld was het lichamelijk wel heel zwaar voor Jezus. Hij kan het kruis niet meer dragen. Daarom wordt Simon van Cyrene opgedragen het kruis te gaan dragen.

Jezus wordt gekruisigd met twee misdadigers. Aan beide zijden van Jezus kwam een misdadigers te hangen. Dit vind plaats op Golgotha (Schedelplaats). 

Tijdens het sterven van Jezus zegt Hij nog het één en ander. Dit noemen we de kruiswoorden. Het zijn er 7, die vermeld staan in de 4 evangeliën.
- Vader, vergeef hun, want zij weten niet wat zij doen.

- Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.

- Vrouw, zie uw zoon. en Zoon, zie uw moeder.

- Eloï, Eloï, lama sabachtani.

- Mij dorst.

- Het is volbracht.

- Vader, in uw handen beveel Ik Mijn geest.

Om 12.00 uur komt er een duisternis over de hele aarde. De grondtekst heeft het over het hele land, dit is dan Palestina,  en dit zal drie uur lang gaan duren.  God grijpt in bij de natuur, wetenschappelijk is dit niet verklaarbaar.

Op datzelfde moment scheurt het voorhangsel van het Heilige der Heilige in de tempel. Volgens Marcus 15:38 van boven naar beneden, ook dit is onnatuurlijk. Als er iets door de middel scheurt, is dit van beneden naar boven, ook hier grijpt God dus in.

Hierna volgt het laatste kruiswoord. Vader, in uw handen beveel Ik Mijn geest.

 

De begrafenis van Jezus begint eigenlijk al bij vers 50. Jozef van Arimathea gaat naar Pilatus met de vraag of hij Jezus van het kruis mag halen. Dit moet gebeuren voor het begin van de sabbat, Die dezelfde avond al begint. 

Jozef had een belangrijke functie binnen de Joodse hoge raad, een man van aanzien. Hij geloofde in het koninkrijk van God.

Hij wikkelde Jezus in linnen en legde Hem in zijn eigen, nog ongebruikte familiegraf vlakbij Golgotha. Ook nu gaat er weer een profetie in vervulling. (Jesaja 53:9)

Jezus verbleef in het graf tot in de vroege ochtend van de eerste dag van de week. De zondag van nu. 

Lucas 24:1 vertelt ons dat de vrouwen naar het graf gaan om Jezus te balsemen, maar Jezus is dan niet meer in het graf maar opgestaan. (zie vervolg van het hoofdstuk.)