Christenen gedenken dan de uitstorting van de Heilige Geest aan diegenen die aanwezig waren nadat ze de Hemelvaart van Jezus hadden meegemaakt. Mogelijk waren ze in de tempel omdat in Lucas 24:53 wordt vermeld dat ze voortdurend in de tempel waren. Het gebeurde in het 3e uur van die dag, tijdens het morgengebed. (9 uur) Normaal gesproken deden ze dit in de tempel. Het zou kunnen zijn dat de apostelen, familie en vrienden van Jezus in een zaal van de tempel waren voor dit gebed. Deze ruimtes werden oikos (huis) genoemd. (Studiebijbel.nl)

In Handelingen 2:1-15 kunnen we lezen wat er gebeurde bij het uitstorten van de Heilige Geest. Terwijl ze bij elkaar zijn, horen ze een geluid wat klonk als een windvlaag. Van deze gebeurtenis was dus verder niets te zien. Wel werd zichtbaar dat iedereen een vuurtong op zich kreeg. Beiden zijn tekenen van de aanwezigheid van de Heilige Geest. Alle aanwezigen worden vervuld met de Heilige Geest, dus niet alleen de apostelen. (Handelingen 1:14) Hierdoor konden zij ook in andere talen gaan spreken, talen die ze niet gewend waren te spreken. In de verzen 9 t/m 11 is te lezen waar de omstanders vandaan kwamen. Zij konden de apostelen allemaal verstaan. Toen ze het geluid van de windvlaag hadden gehoord, waren ze naar de apostelen toegegaan. Ze waren verbaast over wat daar allemaal gebeurde. (6-8) Ze waren verbijsterd en verlegen door wat hun overkwam en vroegen zich af wat dit te betekenen had. Er waren ook mensen die zeiden dat ze teveel gedronken hadden. Om 9 uur ‘s morgens dronken zijn, lijkt me wel wat vroeg. Petrus zegt dan dus ook dat dit niet zo is. (15) Hierna volgt de preek van Petrus.

 

Maar is dit het begin van Pinksteren/ Pinksterfeest zoals wij dit gedenken toen ontstaan? Het woord Pinksteren is een verbastering van het Griekse pentēkostē wat vijftigste betekent. Dit verwijst naar de 50 dagen die de Israëlieten moesten tellen vanaf het Pésach. (Feest van de ongezuurde broden) Op die dag moesten ze de eerste garve tarwe van de oogst schenken aan God d.m.v. een beweegoffer. Dit was het begin van de Sjawoeoth, het feest van de oogst. (Hun geestelijke bevrijding en aanvaarden van verantwoordelijkheden die voortkwam uit de Pésach.)  Sefierat ha ‘Omer was de periode van 50 dagen tussen beide feesten.

[Het feest van de Eerstelingen (Bikkurim) valt binnen de zevendaagse periode van het Pésach.]

Zou het een reden hebben gehad dat de Heilige Geest op de eerste dag van het Oogstfeest werd uitgestort? De Israëlieten bracht hun offers naar God uit dankbaarheid voor alles wat Hij aan hun gaf. (Dankdag) Met Pasen werd HET offer voor ons gebracht. Daardoor hoeven we nu niet meer te offeren. Het is volbracht. Met Pinksteren werden de aanwezigen vervuld van de Heilige Geest zodat ze met hun zendingswerk konden beginnen. Uit dankbaarheid voor wat Hij voor ons heeft gedaan. (Dankdag)

De Heilige Geest wil in je wonen als je Jezus aanneemt als Verlosser. Uit dankbaarheid voor Zijn lijden, kunnen we Pinksteren vieren als een dankdag.