Hemelvaart

De dag dat Jezus naar de hemel ging. Op deze donderdag, 40 dagen na Pasen, stopt het werk van Hem als mens op aarde.

 

Het aardse werk van Jezus kwam tot een einde bij de hemelvaart. Dit staat onder andere beschreven in Handelingen 1:3-12. 

De periode dat Jezus nog op aarde was na Zijn opstanding was 40 dagen. (40 is een symbolisch getal in de Bijbel, bijvoorbeeld 40 jaar stond voor een generatie.) In die periode sprak Jezus over het Koninkrijk Gods en toonde de bewijzen van Zijn sterven, zijn handen en voeten. 

Jezus zegt zijn discipelen in vers 4 en 5 om in Jeruzalem te blijven om zo de belofte van Zijn Vader te krijgen. Na enige dagen zullen ze gedoopt worden met de Heilige Geest. Johannes de Doper zegt hier zelf over in Mattheüs 3:11 “Ik doop u wel met water tot bekering, maar Hij Die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben het niet waard [Hem] Zijn sandalen [na] te dragen. Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur.” ( Vuur heeft te maken met Gods oordeel.)

In het volgende vers wordt weer duidelijk dat de discipelen verwachten dat Jezus Israël zal herstellen, verlossen van de Romeinen. De discipelen hebben duidelijk een ander beeld van Gods Koninkrijk* en Jezus als Koning. Met de tekst van vers 7 ontkend Jezus niet het herstel van Israël, maar alleen hoe en wanneer dit gebeurd, dat is aan de Vader. 

Jezus herhaalt min of meer in vers 8 de woorden van vers 4 en 5 met als aanvulling dat ze overal Zijn getuigenis zullen zijn.

Uit Lucas 24:50-51 kunnen we concluderen dat Jezus na dit gesprek de discipelen zal leiden naar de Olijfberg. Jezus zegent hen terwijl Hij zich van hen verwijdert. Dit wordt vertaald in Zijn hemelvaart. Hij wordt opgenomen in de hemel, waar Hij zit aan de rechterhand van Zijn Vader.

Terwijl de discipelen nog naar de hemel staren, komen er twee mannen bij hen staan in witte kleding. (Wit is het teken van reinheid en heiligheid.) Deze mannen zijn engelen. Een parallel is er met mannen bij het graf,  bij Jezus opstanding. De engelen vertellen hen dat Jezus zal terugkomen op dezelfde manier. Dit had Jezus ook voorspelt: En dan zal aan de hemel het teken van de Zoon des mensen verschijnen; en dan zullen al de stammen van de aarde rouw bedrijven en zij zullen de Zoon des mensen zien, als Hij op de wolken van de hemel komt met grote kracht en heerlijkheid.Mattheüs 24:30.

 

*Jezus is vanaf nu de Koning van het toekomstige Koninkrijk van God. Door Zijn lijden en sterven heeft Hij zijn werk afgerond op aarde en werkt Hij nu verder bij Zijn Vader in de hemel.

In verschillende teksten in de Bijbel wordt al genoemd dat het Koninkrijk van God is gekomen. Echter wordt hiermee bedoeld dat er al zichtbare tekenen aanwezig zijn (genezingen) van het komende Koninkrijk.

Naast deze interpretatie van het Koninkrijk van God zijn er nog twee interpretaties. Er zijn mensen die denken dat het Koninkrijk op aarde is begonnen toen Jezus op aarde kwam en de andere is dat de kerk het Koninkrijk is.