Moet ik naar de kerk?

Vaak ontstaan er allergische reacties als men het woord moet/ moeten hoort. Graag wil men alles zelf bepalen en niet dat er iets bepaald wordt door iets of iemand anders.

Als gelovigen op aarde vormen we één lichaam. Anders vertaald,  een gemeente van Jezus Christus. Een lichaam heeft verschillende delen, die elk een functie hebben. (1 Korintiërs 12: 12- 28) In de gemeente heeft iedereen een taak ter ere van God. Alle functies bij elkaar vormen een eenheid. Mist er een functie, dan is de eenheid weg. Een incomplete gemeente kan zo niet goed functioneren. Een incomplete gemeente is niet de afspiegeling die God wil zien van Zijn volgelingen.

Een betere benaming  voor een functie, zoals hierboven beschreven, is een genadegave. Dit houdt in dat we met de gave, die we hebben gekregen van de Heilige Geest, dienstbaar moeten zijn aan een ander. Alleen op die manier kunnen we één lichaam vormen en alleen op die manier vormen we één gemeente die is opgewassen tegen het kwaad wat dagelijks op ons af komt. Als gelovigen hebben we elkaar dus nodig en kan je niet als kluizenaar gaan leven. Op die manier word je een los onderdeel van de gemeente van Jezus Christus. Alleen een oog of een oor kan toch ook niet functioneren zonder lichaam? (1 Korintiërs 12:17) 

In de kerk ontmoet je de andere delen van het lichaam. Met elkaar kan je God eren door liederen te zingen, Hem te aanbidden, of met Hem te gaan praten (Bidden). Door wat de dominee of voorganger vertelt (de preek) wordt je ook weer versterkt en zal de gemeente verder groeien.

 

Voor God is ieder mens gelijk, of je nu man bent of vrouw. Iemand met een universitaire baan of opleiding, of iemand  zonder opleiding of werk. Voor God is er geen verschil. Hij discrimineert niet, in geen enkele vorm. Iedereen is welkom als Zijn volgeling en iedereen is welkom als lid van het lichaam. Niemand is ook onmisbaar. Mocht je denken dat je overbodig bent binnen een gemeente, dan heb je het mis. Ieder mens heeft een genadegave en iedereen kan die gebruiken tot Zijn eer.
Behandel elkaar met respect en stel je zelf niet boven een ander. Anders krijgt dat deel van het lichaam niet de eer die het toekomt en dit voorkomt ook een hoop ellende binnen een gemeente.

 

Het zou dus heel goed zijn om deel te nemen aan de gemeente van Jezus Christus. Voor jezelf, maar ook voor je medegelovigen. Samen kun je meer dan alleen, samen vorm je een familie die elkaar draagt door dik en dun en samen kun je lief en leed delen zodat je niet alleen staat op de momenten dat je niet alleen wilt staan.

Moet of moeten is misschien een groot woord maar verstandig is het zeker en het proberen waard.