Praten met God is bidden.

In principe geeft de titel van dit hoofdstuk heel beknopt weer wat bidden is, praten met God. Alles kan en mag je bij Hem kwijt al is Hij geen Sinterklaas. Voor God is niets onmogelijk maar als je Hem om dingen vraagt die onnodig zijn, is het dan wel zinvol om daarover te bidden? God bepaald uiteindelijk wat Hij nodig voor je vindt. Het kan als een enorme teleurstelling voelen dat je gebed niet wordt verhoord op de manier zoals jij het zou willen. God hoort alles wat je tegen Hem zegt, elk woord. Soms vindt Hij een andere weg beter voor je,  ook al begrijp je dat op dat moment soms niet.

In de Bijbel staat geschreven dat het geen lang gebed hoeft te zijn. (Mat. 6:7) Zeg wat je wilt zeggen en wees ‘to the point’.

Vaak bestaat een gebed uit danken/prijzen en bidden (vragen). Danken en prijzen voor alles wat God je heeft gegeven, of dagelijks geeft en bidden over wat je graag van Hem wilt ontvangen, of welke zorgen en vragen je hebt. Om een gebed ‘compleet’ te krijgen mag je Hem ook vragen of Hij je zonden wil vergeven, maar ook of Hij de goede dingen wilt zegenen die je hebt gedaan. Een gebed kan je aanvullen met gebeurtenissen binnen je gezin, familie, het land, de wereld, enzovoorts.

Praten met God is géén eenrichtingsverkeer. Bidden is een gesprek zoals je dit ook zou doen met iemand anders. Dan verwacht je een reactie van de ander. Praten met God is bid en werk. (Een uitspraak van Benedictus. 480-547 na Christus.) Wat al eerder staat geschreven is dat je God alles mag vragen maar God vraagt jou ook wat, dat je leeft naar Zijn wil. 

 

In de Bijbel staan er ook verschillende gebeden. Het Onze Vader is wel één van de bekendste. (Mat. 6:9-13) Dit gebed leert Jezus Zijn discipelen. Dit gebed was niet alleen voor hen bedoeld, maar dit mag iedereen gebruiken als een gebed. In de eerste verzen aanbidden we God en pas in de laatste verzen komen de wensen van mensen naar voren. Eerst God en dan de mens.

 Dit gebeurd in een gewoon gesprek ook vaak. Meestal vraag je dan aan de ander hoe het met hem gaat.  Het verschil  met het gebed zit hem wel hierin dat God je Herder en leraar is. Nu, maar ook in de toekomst. 

Een ander gebed staat in Johannes 17, dit wordt het Hogepriesterlijk gebed genoemd. Jezus bidt tot zijn Vader. Als Hogepriester biedt Hij zichzelf aan bij zijn Vader als offer voor zijn  volgelingen. Het gebed bestaat uit drie delen. Over de Zoon (1-5), voor de discipelen (6-19)  en de eenheid in het geloof (20-26). Voor een verdere uitwerking van dit mooie gebed verwijs ik graag naar diverse uitleggen die er te vinden zijn op internet.