Christelijke feestdagen.

In de afgelopen artikelen is er verder niet ingegaan op de christelijke feestdagen die er gehouden worden in een jaar. Om die reden komen daar nu een aantal artikelen over. In dit artikel zal beknopt weergegeven worden wat een christen gedenkt op die dagen. Niet alle feestdagen worden in alle kerken gehouden, dit is verschillend per geloofsstroming. 

De belangrijkste en bekendste worden in andere artikelen verder behandeld. Dit zijn de cursief en vetgedrukte feestdagen.

 

De christelijke feestdagen zijn:

  • Advent. In deze periode wordt er stilgestaan bij de aankondigingen die in de Bijbel staan over de geboorte van het kindje Jezus. In het Oude Testament zijn er heel wat verzen die daarover gaan. De adventsperiode begint op de vierde zondag voor de kerstdagen tot en met de avond voor kerst.
  • Kerstfeest. Op deze dagen (25 en 26 december) staat de geboorte van het kindje Jezus centraal. Binnen alle kerken wordt hier bij stil gestaan, al verschilt de vorm soms wel.
  • Driekoningen. Op 6 januari wordt er herdacht dat drie koningen/wijzen/magiërs bij Jezus, Maria en Jozef op kraambezoek komen.
  • Vastentijd. In de 40 dagen voor Pasen wordt er stilgestaan de voorspellingen en gebeurtenissen die in verband staan met het lijden en sterven van Jezus. 
  • Aswoensdag. Dit is de eerste dag van de vastentijd. In de Roomse Kerk en sommige protestantse kerken kan je een kruisje van as op je voorhoofd krijgen. 
  • Palmzondag. Jezus werd, zittend op een ezelsveulen, door een grote groep mensen Jeruzalem binnen gehaald als de verwachte Koning van het volk Israël. Dit is op de laatste zondag van de vastentijd.
  • Witte Donderdag. Dit is de dag dat Jezus voor het laatst de Pesach vierde met de discipelen. Ook wordt Hij verraden door Judas en daarna gevangen genomen. Het vond plaats op de donderdag voor Pasen.
  • Goede Vrijdag. Op deze dag werd Jezus gekruisigd. Hij sterft die dag en wordt begraven in een spelonk. De dag voor Pasen.
  • Stille Zaterdag. Jezus ligt in het graf. Stille verwijst naar de stilte die er was ontstaan n.a.v. wat er allemaal was gebeurd op de dagen er voor. Met name de dood van Jezus. Een dag van stilte en bezinning. De stilte voor Goede Vrijdag.
  • Pasen. De dag dat Jezus opstond uit de dood. Niks heeft Hem tegengehouden om zelf uit de dood op te staan. Er is geen vaste data voor Pasen maar het valt tussen eind maart en eind april.
  • Beloken Pasen. Deze dag wordt ook wel Barmhartigheidszondag genoemd. Deze zondag sluit het Pasen af. Het is op de eerste zondag na Pasen. Op deze dag draagt men in witte kleding. (Doopkleding) De kleur die vaak wordt gedragen door iemand die gedoopt wordt. Het heeft geen specifieke verbinding met een gebeurtenis uit de Bijbel.
  • Hemelvaart.  De dag dat Jezus naar de hemel ging. Op deze donderdag, 40 dagen na Pasen, stopt het werk van Hem als mens op aarde.
  • Pinksteren. Voordat Jezus naar de hemel ging, beloofde Hij dat ze niet alleen zouden achterblijven. Tien dagen na Zijn hemelvaart wordt de Heilige Geest over hen uitgestort waardoor ze de kracht krijgen om het evangelie te verkondigen.
  • Feest van de Heilige Drie-eenheid of Trinitatis. Op de zondag na Pinksteren wordt er stilgestaan bij de drie-eenheid. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. Deze dag heeft geen directe verbinding met een Bijbels gebeuren.

 

Binnen de Rooms katholiek kerk zijn er nog veel meer christelijke feestdagen. 

Onder andere de Onbevlekte Ontvangenis op 8 december), Aankondiging van de Heer/Maria Boodschap op 25 maart, Sacramentsdag op 2e donderdag of zondag na Pinksteren en Allerzielen op 2 november.