Advent

 

In deze periode wordt er stilgestaan bij de aankondigingen die in de Bijbel staan over de geboorte van het kindje Jezus. In het Oude Testament zijn er heel wat verzen die daarover gaan. De adventsperiode begint op de vierde zondag voor de kerst tot en met de avond voor kerst.

 

Het woord advent komt van het Griekse woord adventus dat komst betekent. Het is een periode van vier weken die voorafgaan aan kerst, de geboorte van het kindje Jezus.

Wanneer men is begonnen met het vieren van advent, is niet heel duidelijk. Advent wordt voor het eerst genoemd in een boek van Gregorius van Tours. (538-594). Hierin staat vermeld dat st. Perpetuus rond 480 een vastentijd instelde van 3 weken.

( De periode is nogal wisselend geweest in de afgelopen eeuwen. Er zijn vermeldingen van twee tot en met 6 weken. Ook nu nog zijn er verschillen. In de oosters orthodoxe kerk is het 40 dagen.)

 

Indirect is Genesis 3:15 de eerste tekst die de geboorte aangeeft van Jezus. God zal voor altijd de satan uitschakelen. Dit kon alleen gebeuren door Jezus naar de aarde te zenden. Om daar als mens te worden geboren, te leven, te sterven en weer op te staan uit de dood.

In Jesaja staan er heel wat teksten die gaan over de geboorte van Jezus. Profetieën die gaan over de  komst en het verlossingswerk van Hem. 'het Volk dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien' (Jesaja 9 vers 1). Zijn volk, die zondig leeft, zal Jezus gaan zien. In dit vers wordt de komst van Jezus voorspeld.

Jesaja 9:5 'Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op Zijn schouder. En men noemt Zijn Naam Wonderlijk, Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.' Ondanks dat Jezus als kind naar de aarde kwam, bleef hij wel Gods Zoon. Op die manier kon Hij voor onze zonden sterven. Hij verlost Zijn kinderen van de eeuwige dood.

Ezechiël 34:12 'Zoals een herder op zoek gaat naar zijn kudde op de dag dat hij te midden van zijn verspreide schapen is, zo zal Ik op zoek gaan naar Mijn schapen. Ik zal ze redden uit alle plaatsen waarheen ze verspreid zijn op de dag van wolken en donkerheid.' De Goede Herder (Jezus) brengt Zijn kinderen bijeen en zal ze redden bij het laatste oordeel. De uiteindelijke definitieve verlossing nadat Jezus is weer gekomen.

 

Dit zijn drie teksten die eigenlijk wel centraal staan in de adventsperiode. De geboorte, de verlossing en de wederkomst van Jezus. Het Licht in de duisternis. Door het Licht heeft de duisternis (satan/ zonden) geen grip meer op ons. Dat is dus al op verschillende manier duidelijk gemaakt in het Oude Testament. De belofte kwam in vervulling bij de geboorte van Jezus.