God de Zoon is Jezus

In dit artikel gaan we wat dieper in op God de Zoon. God de Zoon is onze Advocaat in verband met de zonden die we elke dag weer doen. Dit is begonnen bij Adam en Eva door de verleiding van de satan. Satan kwam als een gedaante van een slang. Adam en Eva deden wat God juist verboden had, ze aten van een vrucht terwijl God dit niet wilde. Hierdoor kwam de zonde toen in de wereld. Eigenlijk deden ze meerdere zonden in 1 keer. Satan zei dat ze gelijk aan God zouden worden als ze van de vrucht aten, de begeerte om gelijk te zijn aan God was de eerste zonde. Het eten van de vrucht de tweede. Direct hierop volgende er nog meer zonden die voort kwamen uit de voorgaande zonden. Dit verhaal en de gevolgen is te lezen in Genesis 3.

In eerste instantie zouden de mensen gedood worden als ze van de vrucht zouden eten, maar God veranderde dit in sterven. Aan hen wordt wel beloofd dat er na dit leven weer een eeuwig leven zal komen voor een ieder die in God geloofd.

 

In het Nieuwe Testament wordt in 1 Johannes 2:1 gemeld dat Jezus nu onze Advocaat is. Ondanks dat de Zoon de Advocaat is kunnen zondige mensen nadat ze gestorven zijn niet direct naar het eeuwige leven gaan. Om die reden  stuurde God de Vader Zijn Zoon naar de aarde om voor alle zonden te sterven. Daarvoor moest Hij wel mens worden om dit te kunnen doen. Door een mens, Adam, kwam de zonde in de wereld. Door een mens, Jezus, ging de zonde weer uit de wereld. God de Zoon kon dit niet doen omdat Hij geen mens was en daarom moest Jezus in de wereld komen.

Jezus kwam als baby op aarde bij Jozef en Maria. Jozef was Zijn stiefvader omdat de Heilige Geest Maria zwanger had gemaakt. Op die manier kwam Jezus rein in de wereld. Drie jaar lang was Jezus actief in Israël,  maar ook wel in de omringende landen. Hij deed wonderen maar Hij verkondigde ook de blijde boodschap, Zijn evangelie.

Nadat Jezus werd gevangen genomen, werd Hij gekruisigd. Door Zijn sterven heeft Hij afgerekend met onze zonden en daarom kunnen we nu bij God komen. Na drie dagen stond God de Zoon  op uit het graf waarna Hij na enige dagen naar Zijn Vader in de hemel ging.

Dit verhaal staat beschreven in de Bijbel, de evangeliën.

 

Jezus was als mens, maar nu ook als God de Zoon, Profeet, Hogepriester en Koning.

Als Profeet maakte Hij bekend wat er in de toekomst allemaal gaat gebeuren.

Als Hogepriester heeft Hij voor onze zonden geleden en pleit nu als Advocaat bij de God de Vader.

Als Koning regeert Hij over ons totdat het plan van God de Vader voltooid is. Dan geeft God de Zoon het over aan God de Vader.

Als  gelovige, christen ben je ook een profeet, priester en koning.

Als profeet geloof en getuig je over Gods Zoon, Jezus.

Als priester ben je een dankoffer voor Gods Zoon, Jezus.

Als koning zal je strijden tegen alles wat van de satan komt.

Na dit leven zullen we als gelovigen regeren met Gods Zoon.