God de Heilige Geest. De Leider in je geloof.

Zoals uitgelegd in het 4e artikel, is God de Heilige Geest een onderdeel van de 3-eenheid. Hij zorgt voor de band tussen jou en God de Vader. Hij zal je wijsheid en inzicht geven in wat er in Gods woord (Bijbel) staat, hierdoor kan je dit dan ook toepassen in je leven.

 

Je kunt de Bijbel lezen als een studieboek net zoals je boeken leest voor je opleiding, cursus of werk. Dan heb je wel de kennis, maar nog niet de wijsheid om het om te zetten in inzicht. Anders gezegd; je kunt dan wel geloven wat er staat, maar dan is dit rationeel en niet gevoelsmatig. Het is niet zo dat je helemaal hyper moet worden als je de Bijbel leest,  maar je krijgt wel een positief gevoel. Het geloof moet in je leven, het hoofdbestanddeel van je leven worden.

Als je Jezus aanneemt als jouw Redder, wil de Heilige Geest in je wonen. (Galaten 4:6 en 2 Korintiërs 1:22) Hij wil jou helpen in je leven, ook om te vechten tegen de zonde. Het is niet de bedoeling om je bang te maken maar als je kiest voor je Redder, kies je tegen de satan. Hij zal alles in het werk zetten om je weer bij je Redder weg te krijgen, elk middel zal hij hiervoor gebruiken. Dit zal kunnen variëren van grote verschrikkelijke dingen zoals aardbevingen en oorlogen of als kleine dingen als een ziekte, ruzies, haat, verdriet of valse beweringen. Al het negatieve in de wereld komt bij satan vandaan, God heeft alleen maar het goede voor met de mensen. God heeft er wel verdriet van als je niet leeft zoals Hij het zou willen.

Als je wil leven als een christen, dan zal de Heilige Geest je doen laten zien dat je zonden doet. Hij roept je op tot bekering. Dat betekent dat je in een gebed vraagt of God je zonden wil vergeven. Hier gaat het verder over in het volgende artikel.

Met de Heilige Geest in je leven ben je hiermee gewapend tegen satan. Niet dat je dan niets meer zal overkomen, maar Hij zal je dragen en beschermen tegen het verlaten van je Redder.

Neem je Jezus aan, dan zijn we een met Hem door de Heilige Geest. (1 Korintiërs 6:17) Als christen leef je in en met Jezus. Door de Heilige Geest blijft Jezus eeuwig bij ons. 

 

Wat voortvloeit uit het aannemen van Jezus als je Redder, is dat Hij je de gaven van de Geest aanbiedt. Met deze gaven kan je God nog meer dienen. In Efeziërs 4: 11 staat in het kort welke dit zijn. Mocht je meer willen lezen, dan kan je ook 1 Korintiërs 12 lezen. Hoofdstuk 13 en 14 zijn min of meer een uitwerking hiervan.

Welke gave je ook zult gebruiken alles zal leiden tot Gods eer. Het groeien van kennis -> wijsheid ->inzicht. Voor jezelf en/of voor een ander.